Sosiale medier – en innføring
«Sosiale medier er nettbaserte plattformer eller løsninger som er basert på interaksjon mellom mennesker»
Disse relativt nye møteplassene bygger på et ideologisk prinsipp om å skape noe i fellesskap, og deling av brukergenerert innhold. Disse mediene er demokratiske fordi brukerne selv bestemmer innholdet, i motsetning til tradisjonelle nettsteder hvor det er en overordnet nettredaktør som legger føringen for hva som kommuniseres. Eksempler på sosiale medier er Youtube, Facebook, Twitter, Pinterest, LinkedIn og Instagram. For deg og din bedrift er det mye å hente ved å ha et strategisk forhold til sosiale medier.
Hvorfor ta i bruk Sosiale Medier?
Både små og store bedrifter bør helst ha en personlighet. Vi ønsker å kjenne dem vi handler hos. Ved hjelp av sosiale medier kan vi skape viktige bånd til kunden. Vi har en unik mulighet til å fortelle hva vi står for. Vi kan gå i dialog, få tilbakemeldinger og vokse med ris og ros.
7 Gode grunner til å utnytte sosiale medier:
1. Vær synlig
Skap en gjenkjennelig identitet for din bedrift og dine tjenester gjennom aktiv bruk av eksempelvis Facebook bedriftssider, Twitter og LinkedIn.
2. Skap blest rundt deg og din bedrift
Ved å være synlig på nettet og i sosiale medier oppfordrer du til engasjement
3. Etabler deg selv og din bedrift som ekspert
Vær aktiv og svar på spørsmål og henvendelser på en profesjonell måte. Du vil framstå som en ekspert innenfor ditt område.
4. Skap et fortrolighetsforhold mellom deg og dine kunder
Ved å utnytte sosiale medier på en god måte vil du skape tillit og fortrolighet mellom deg, dine kunder og potensielle kunder.
5. Synlighet
Ved å være aktiv i sosiale medier blir du mer synlig og skaper flere kanaler å markedsføre bedriften din gjennom. Disse aktivitetene vil også føre til økt trafikk til nettsiden din og er et fantastisk supplement til tradisjonell søkemotoroptimalisering
6. Mye rimeligere enn tradisjonell markedsføring
Sosiale medier er billigere enn tradisjonell markedsføring. Det gir derfor muligheter for små bedrifter med mye på hjertet og tomme lommer. Er du målrettet og legger en god strategi og gjør en innsats, kan du få mye oppmerksomhet.
7. Finn ut hva kundene dine ønsker seg
Vet å bruke sosiale medier vil du få en mye nærere kontakt med kunder og potensielle kunder. Dette har mange fordeler. En av disse er at du kan finne ut akkurat hva kundene dine ønsker seg, og tilpasse deg deres bedrift.
- Kategorier //
TA DEL I SAMTALEN
Epost-adresser vil ikke publiseres. Obligatoriske felt er merket med *